FATCA: друга спроба

fatcaКабінет Міністрів України розпорядженням від 09.11.2016 № 812-р «Про підписання Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону Сполучених Штатів Америки «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)» схвалив відповідний проект угоди та уповноважив Міністра фінансів Данилюка Олександра Олександровича підписати зазначену Угоду.

Закон США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (Foreign Account Tax Compliance Act – FATCA), який набрав чинності 1 липня 2014 року, містить вимоги до іноземних фінансових організацій, зокрема щодо укладення спеціальної угоди з Податковою службою США (IRS), а також здійснення контролю за наявністю рахунків, які відкриваються платниками податків США в іноземних (у нашому випадку – українських) фінансових організаціях, та інформування про них Податкової служби США. Звернемо увагу, що його базисна частина «HIRE Act» була підписана ще 18 березня 2010 року.

Даним розпорядженням також визнано таким, що втратило чинність, попереднє розпорядження КМУ від 22.04.2015 № 401 «Про підписання Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для підвищення рівня дотримання міжнародного податкового законодавства й виконання положень Закону Сполучених Штатів Америки «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)», яку на той час було уповноважено підписати Міністра фінансів України на той час – Яресько Наталію.

Цікаво, що підписання вказаного проекту Угоди попередньо було заплановано на ще ранішу дату, – на 14-16 квітня 2016 року в м. Вашингтоні (США). Очікувалось, що у разі підписання проекту Угоди, обмін інформацією мав здійснюватися через Державну фіскальну службу України в односторонньому порядку та буде розроблений законопроект щодо внесення змін до законів України, зокрема про банківську діяльність. Не відбулося. 14 квітня 2016 року Уряд Арсенія Яценюка було відправлено у відставку, а Наталія Яресько залишила посаду Міністра фінансів України. Не зрозумілим є прийняття розпорядження КМУ від 22.04.2015 № 401, коли фактично на той час тільки-тільки розпочав діяти новий склад Уряду України. Маємо другу спробу.

На офіційному сайті Уряду зазначено про наступні переваги другого (сьогоднішнього) варіанту угоди:

  • фінансові установи держав-партнерів звільнятимуться від:
    • примусового утримання податку з платежів від інших податкових агентів,
    • виконання вимоги утримання податку з транзитних платежів на адресу інших фінансових установ усередині держави-партнера або іншої держави-партнера,
    • виконання вимоги закривати рахунок, власник якого не виконує вимог FATCA та
    • примусового утримання податку в розмірі 30% з платежів на адресу таких власників рахунків;
  • збір інформації для податкового органу США буде здійснюватися централізовано державним органом з дотриманням вимог українського законодавства та передаватиметься до податкового органу США.

Нажаль, відсутність у відкритих джерелах інформації тексту проекту Угоди між Урядом України та Урядом США для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA) не дає можливість здійснити реальний аналіз її основних положень та оцінку справедливості вказаних Урядом переваг. Урядом належної інтенсивної роз’яснювальної роботи щодо мети та особливостей укладання вказаної Угоди, у т.ч. серед фахівців відповідних підрозділів виконавчих та фінансових органів, не проведено. Також Урядом не надано роз’яснень чи існує та в чому полягають (у разі наявності) відмінності між квітневим та листопадовим варіанти вказаної Угоди.

Запрошуємо експертів серйозно проаналізувати положення Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)» та вимагати оприлюднення проекту Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону Сполучених Штатів Америки «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA) для його серйозного вивчення до його підписання та набрання чинності.

Широке обговорення вказаних документів дозволить: вивчити як їх переваги, так і їх недоліки (останнє є навіть більш важливим ніж вивчення переваг); прискорити в близькому майбутньому швидкість їх впровадження у вітчизняну практику та ефективність реалізації їх положень. В протилежному випадку існує суттєва загроза неповного виконання обов’язків взятих перед собою Урядом України після підписання Угоди.

Прокоментуйте першим

Додайте відгук